356
بازديد

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از جمله صیفی جاتی است که به دلایل فراوان کشت آن قابل صرفه است. زیرا این محصول در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و آنجا که به صورت اصلی وجود ندارد به صورت رب گوجه باعث خوشمزگی غذا می شود.به همین دلیل است که در کشت گوجه فرنگی واریته هایی در نظر گرفته شده است که دقیقا با شرایط مصرف گوجه فرنگی مطابق است. وبسایت نخصصی رضا هاشمی

416
بازديد

توت فرنگی

توت فرنگی طبیعتا از میوه‌های نوبرانه و از اولین میوه‌هایی است که د‌ر بهار به بازار عرضه می‌شود‌. د‌ر حالت معمولی و د‌ر مناطق معتد‌ل زمان برد‌اشت میوه د‌ر اواخر ارد‌یبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری‌های خاصی می‌توان زمان رسید‌ن میوه را به جلو اند‌اخت. به عبارت د‌یگر می‌توان با استفاد‌ه از وسائل و امکانات امروزی، اقد‌ام به پیش رس کرد‌ن و تولید‌ توت فرنگی خارج از فصل کرد‌ و عرضه توت فرنگی را تا مد‌ت طولانی تری اد‌امه د‌اد‌ . البته هزینه‌های اضافی که برای پیش رس کرد‌ن ایجاد‌ می‌شود‌، به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه د‌ارد‌، جبران خواهد‌ شد‌.
      پیش رس کرد‌ن توت فرنگی د‌ر گلخانه
مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کرد‌ن، استفاد‌ه از گلخانه است. مشکل استفاد‌ه از گلخانه د‌ر د‌رجه اول هزینه سنگین احد‌اث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی د‌ر گلخانه است. برای این منظور می‌توان نشای توت فرنگی را ابتد‌ا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور د‌ر خزانه کشت کرد‌ و
۵تا۷کیلوگرم د‌ر هر صد‌متر مربع از کود‌های کامل ازت ـ فسفر ـ پتاس به نسبت ۱۷ ـ۱۲ـ ۱۲به عنوان کود‌ پایه به زمین خزانه د‌اد‌. پس از تولید‌ ریشه‌های قوی د‌ر نشا، بوته‌ها شروع به ایجاد‌ ساقه‌های روند‌ه می‌کنند‌. با سرد‌ شد‌ن هوا، بوته‌ها تحت تاثیر نور و د‌رجه حرارت پائین قرار گرفته و گل د‌ر آنها تشکیل می‌شود‌.
د‌ر آبان و آذر بوته‌ها را به گلخانه حمل کرد‌ه و د‌ر بستر کاشت به فاصله
 ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر کشت می‌کنند‌.
د‌ر گلخانه نیز مقد‌ار
۳تا۵ کیلوگرم کود‌ کامل شیمیایی د‌ر ۱۰۰ متر مربع به بستر د‌اد‌ه می‌شود‌.
د‌رجه حرارت گلخانه را ابتد‌ا روی
۸تا۱۲ د‌رجه سانتی گراد‌ تنظیم کرد‌ه و با افزایش شد‌ت نور د‌رجه حرارت را نیز زیاد‌ می‌کنند‌ و به ۱۵ تا ۲۰ د‌رجه سانتی گراد‌ می‌رسانند‌. البته می‌توان د‌رجه حرارت را به ۸د‌رجه سانتی گراد‌ کاهش د‌اد‌. بلافاصله پس از کاشت باید‌ به اند‌ازه کافی آبیاری کرد‌.
د‌ر آبیاری توت فرنگی گلخانه‌ای باید‌ د‌قت شود‌ که زمین به طور یکنواخت مرطوب شود‌. به منظور جلوگیری از خطر پوسید‌گی میوه د‌ر اثر رطوبت زیاد‌، باید‌ گلخانه را به موقع تهویه کرد‌ و به وسیله حرارت خشک رطوبت زیاد‌ی را کاهش د‌اد‌. برای انجام عمل گرد‌ه افشانی و تلقیح بهتر گل‌های توت‌فرنگی د‌ر گلخانه، می‌توان برای هر
 ۱۰۰۰ متر مربع سطح زیر کشت، یک کند‌وی زنبور عسل د‌ر گلخانه قرار د‌اد

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

448
بازديد

نام علمی : Rosa hybrida

نام علمی : Rosa hybrida
نام انگلیسی : Rose
گل رز بعنوان ملکه گلها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده های داروئی آن بیشتر مورد توجه بوده ولی بتدریج کشت و کار آن در باغها گسترش یافت. علاقه و اشتیاق انسان به داشتن این گل در تمام فصول سال باعث گردید تا تولید آن در گلخانه انجام گیرد. در حال حاضر گل رز یکی از محبوبترین گلهای جهان است و از لحاظ میزان تولید در صدر قرار دارد.

 

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

359
بازديد

تسهیلات بانک کشاورزی

بانک کشاورزی با دراختیار داشتن کارشناسان متخصص ومجرب در بخش کشاورزی ، تسهیلات اعتباری براساس ضوابط ومقررات جاری بانک ( آئین نامه ها ، دستورالعمل ها و خط مشی های اعتباری سالیانه وبخشنامه ها ) برای موارد ذیل دراختیار متقاضیان قرارمی دهد .بخشی از خط مشی اعتباری سال ۸۶ درارتباط بافعالیتهای مرتبط بابخش (خدمات وبازرگانی ) وغیرمرتبط بابخش کشاورزی به شرح زیر است.

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

425
بازديد

هندوانه خارج از فصل زرآباد به سه كشور خاورمیانه صادر می شود

  بخشدار زرآباد از توابع شهرستان كنارك گفت: هندوانه خارج از فصل زرآباد كه كیفیت بالا و طعم لذیذی دارد به سه كشور منطقه خاورمیانه در حال صادر شدن است. 'مجتبی شجاعی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هندوانه خارج از فصل امسال از طریق زمینی به كشورهای عراق و تركیه و برای نخستین بار از طریق دریایی به كشور امارات صادر شده است. وی بیان كرد: در آبان ماه سال 90

هندوانه خارج از فصل در سه هزار هكتار از اراضی زرآباد كشت شد.

وی افزود: برداشت هندوانه خارج از فصل در زرآباد از اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز و به طور متوسط به ازای هر هكتار 25 تا 30 تن هندوانه برداشت شد.

وی اظهار داشت: دفع آفات و مراقبت های ویژه جهاد كشاورزی و همچنین اقلیم مناسب موجب شد كه امسال برداشت هندوانه خارج از فصل در زرآباد از رونق قابل توجهی برخوردار و این محصول عاری از هر گونه بیماری های ویروسی و قارچی باشد.

بخشدار زرآباد گفت: برداشت محصول طالبی خارج از فصل نیز همزمان با هندوانه در آبان ماه سال 90 در 25 هكتار از اراضی زرآباد كشت و از اواخر بهمن ماه سال گذشته برداشت آن آغاز شد.

وی افزود: به طور متوسط در هر هكتار از اراضی زیر كشت طالبی در زرآباد 10 تن از این محصول در حال برداشت است و این محصول تنها در بازارهای سیستان و بلوچستان عرضه می شود.

وی یادآور شد: برداشت محصولات هندوانه و طالبی خارج از فصل در زرآباد تا اواخر اردیبهشت ماه امسال ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، بخش زرآباد از توابع شهرستان بندری كنارك در جنوب سیستان و بلوچستان است كه قطب كشاورزی منطقه و محل تولید انواع محصولات گرمسیری و خارج از فصل به شمار می رود.

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

490
بازديد

مقاله احداث گلخانه و تجهیزات مورد نیاز آن

مقاله احداث گلخانه و تجهیزات مورد نیاز آن

3-2- سالنهای گلخانه ای تولید قارچ دکمه ای و قارچ صدفی

از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو دسته چوبی یا سنتی و مدرن یا فلزی تقسیم می شوند.
4-2- گلخانه های چوبی

اسکلت اصلی این گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستیک مـی باشد. ارتفاع در ایـن سازه هـا 2 تا 3 متر و سیستم گرمایی و تهویه مناسبی ندارد و بدلیل ارتفاع پایین مناسب کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی نمی باشد. مزیت این گلخانه ها قیمت ارزان احداث هر واحد آن می باشد ولی بدلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه معمولاً میزان تولید در واحد سطح در مقایسه با گلخانه های مدرن بسیار کمتر است. بدلایل ذکر شده این نوع گلخانه ها توسعه نیافته است و گلخانه های چوبی که قبلاً احداث شده به تدریج به گلخانه های مدرن تبدیل می شوند.


5-2- گلخانه های فلزی یا مدرن
اسکلت این گلخانه ها از فلز است که معمولاً با پلاستیک های ضد اشعه ماوراء بنفش (uv) پوشش و دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب می باشد. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از 5/4 متر است و بدلیل شرایط مناسب رشد گیاه در اینگونه سازه, عملکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه های چوبی افزایش دارد.
اتصال قطعات در گلخانه های فلزی بوسیله پیچ ومهره(پرتابل)و یا استفاده از جوش می باشد. هزینه واحد گلخانه های پرتابل نسبت به سیستم جوشی 20-15% بیشتر است ولی نصب آن آسانتر و تغییرات در سازه راحت تر است. تیپ های مختلف سازه های موجود, مزایا و معایب  در جدول شماره(1) نشان داده شده است. 
جدول شماره(1)

بقیه در دامه مطلب ..
وبسایت نخصصی رضا هاشمی

411
بازديد

کنترل، نظارت و اجرای طرح‌های کارآفرینی کشاورزی



 

کنترل، نظارت و اجرای طرح‌های کارآفرینی کشاورزی

پیشنهاد زمینه‌های کارآفرینی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری

تهیه برنامه کسب و کار و طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی
برگزاری سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه های کارآفرینی کشاورزی

شماره مستقیم کارشناس : 02166967569

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

427
بازديد

کارگاه آموزشی پرورش قارچ دکمه ای و صدفی برگزار می گردد


این کارگاه به مدت 3 روز از تاریخ 18 الی 20 دی برگزار می گردد. جهت ثبت نام با


شماره 02166967620 تماس حاصل فرمایید.

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

644
بازديد

دوره آموزشی آکوآپونیک




این دوره به مدت یک روز برگزار خواهد شد علاقمندان جهت ثبت نام می توانند عنوان دوره را به سامانه

پیام کوتاه 300084150424 پیامک کنند.


سرفصل آموزشی اهمیت تولید غذا در جهان، آکواپونیک چیست، اهداف آکواپونیک، محاسن و معایب آکواپونیک، آکواپونیک و تولید ارگانیک، انواع سیستم های آکواپونیک، اجزا و تجهیزات سیستم های آکواپونیک، مواد و بسترهای کشت در آکواپونیک، انواع ماهیان مناسب آکواپونیک، تغذیه و رشد ماهیان در آکواپونیک، انواع گیاهان مناسب کشت در آکواپونیک، تغذیه و رشد گیاهان در آکواپونیک، مدیریت تولید دامی و گیاهی در آکواپونیک، عوامل موثر بر موفقیت در آکواپونیک، هزینه فایده در آکواپونیک، مسائل بهداشتی در سیستم های آکواپونیک، کنترل عوامل محیطی و آفات و بیماری ها در آکواپونیک

آکواپونیک شاخه ای مشترک بین علوم شیلات و باغبانی است. در این روش با یک تیر دو نشان می زنند؛ یعنی در یک سیستم، هم آبزی و هم گیاه پرورش می دهند.به عبارت دیگر،آکواپونیک علم تلفیق تولید ماهی و گیاه در یک رابطه همزیستی است که پساب ماهی به عنوان کود برای گیاه مورد استفاده قرارگرفته و آب تصفیه شده توسط گیاه هم به استخر پرورش ماهی ها انتقال می یابد . آکواپونیک به عنوان سیستم تلفیقی هایدروپونیک و پرورش ماهی نیز شناخته می شود .


 

از جمله اهداف اصلی آکواپونیک این است که مواد اضافی یک سیستم به عنوان غذا یا سوخت برای سیستم دیگر عمل کند .تصفیه زیستی آب عناصر را از آن حذف می کند این موضوع هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ صرفه جوئی اقتصادی مهم است .

همچنین فروش محصولات گلخانه ای درآمدزا هم جزء اهداف اصلی استفاده از این نوع کشت است و به اقتصاد محلی کمک زیادی می کند .

 

 

 در آکواپونیک عناصر غذائی موجود در آب ماهی به عنوان کود درهایدروپونیک ودربستر گیاهان مصرف می شود . این عمل برای ماهی نیز سود دارد چون در اثر تجزیه بقایای گیاهان و میکرو ارگانیسمهائی که در بستر استخر تجمع یافته ممکن است مواد سمی تولید شود درحالی که اگر این پساب برای گیاهان مصرف شود می تواند به عنوان کود مورد استفاده گیاه قرار گیرد بعبارت دیگر بستر کشت مثل یک بیو فیلتر عمل می کند دراین میان باکتریهای موجود در بستر کشت نقش مهمی را در چرخه عناصر دارند که بدون وجود آن سیستم خوب عمل نمی کند .

گلخانه داران بایستی توجه داشته باشند که آب یا پساب حاصل از ماهی ها به عنوان یک منبع کودی آلی است . محصولات حاصل از چنین سیستمی به عنوان محصول سالم شناخته می شود و در فروش آنها نقش مهمی دارد . درضمن از یک واحد تولید دو نوع محصول تولید می شود و در مناطق خشک و نیمه خشک که کمبود آب وجود دارد آکوا پونیک نقش مهمی ایفا می کند از همه مهمتر آنکه آکواپونیک مدلی برای کشاورزی پایدار است .
 

 

اگرچه تکنولوژی آکواپونیک یک مقدار پیچیده به نظر میرسد ولی در مناطق خشک و نیمه خشک مثل ایران استفاده بهینه از آب کشاورزی و سایر مصارف صنعتی و آشامیدنی از مهمترین موارد برای صرفه جوئی در آب است . بطورکلی کشت گیاهان در تلفیق با پرورش ماهی یکی از این روشهاست که محاسن متعددی همچون بهبود طعم و کیفیت محصولات کشاورزی حاصل از این سیستم ، بهبود کیفیت آب استخرهای پرورش ماهی ، کاهش آلودگی محیط زیست ، کاهش هزینه تامین آب و صرفه جوئی در مصرف کودهای شیمیائی اشاره کرد .

از لحاظ تعادل شیمیائی خاک نیز مصرف بی رویه و نامتعادل کودهای فسفاته در بعضی از مزارع زیان آور بوده است درحالیکه با افزایش ازت و تسریع رشد گیاهان نیاز به سایر عناصر غذائی گیاه در خاک مانند پتاسیم ، آهن و روی افزایش می یابد .

از طرفی نظر به اینکه اغلب خاکهای ایران آهکی بوده و تحت این شرایط اغلب ترکیبات معدنی عناصر غذائی گیاه در خاک نظیر روی و آهن به علت حلالیت کم به خوبی جذب گیاه نمی شوند لذا با کاهش مواد آلی بتدریج فقر و کمبود آنها در خاک در رابطه با تامین این عناصر تشدید می شود .

بعبارت دیگر اگر گیاه در شرایطی کشت شود که از 17 عنصر مورد نیاز همه بجز یکی به مقدار مناسب در دسترس باشد رشد گیاه در اثر فقدان این یک عنصر غذائی متوقف می شود . این در حالیست که افزایش سایر عناصر اثر عمده ای در رشد گیاه ندارد .



جهت مشاوره با شماره 02166967569 تماس حاصل فرمایید.

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

282
بازديد

کارگاه آموزشی گل آرایی برگزار شد

این کارگاه به مدت 2 روز توسط شرکت آتی نگرمهر برگزار گردید.


جهت اطلاع از دوره بعدی عنوان دوره را به سامانه 02166967620 پیامک کنید

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

305
بازديد

کارگاه آموزشی طراحی سیستم آبیاری فضای سبز

کارگاه آموزش طراحی،اجرای سیستم های آبیاری فضای سبز

آتی نگرمهر برگزار می نماید:

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

303
بازديد

کشت علوفه هیدروپونیک

 

عنوان دوره: کشت هیدروپونیک علوفه

 

14 خرداد 93

ساعت 9 الی 17

 

 

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

239
بازديد

کارگاه آموزشی پرورش قارچ خوراکی

زمان برکارگاه آموزشی پرورش قارچ خوراکی

گزاری: 4 الی 6 تیرماه 93
مبلغ شهریه : 195 هزار تومان


جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:

66967620*09392074627

atinegaremehr@gmail.com

 

"موضوعات قابل بحث در این گارگاه"

آشنایی با خصوصیات قارچ دکمه ای و صدفی شناسایی بذر خوب
مزایب ومعایب قارچ صدفی و دکمه ای نحوه ایجاد شرایط مناسب جهت رشد بذر
عوامل محیطی کوثر در رشد قارچ ها نحوه پوشش دادن بستر با خاک
توانایی تشخیص محل مناسب و منطقه مناسب جهت احداث تاسیسات نحوه ضدعفونی کردن خاک
اصول پرورش در منازل آبیاری بستر
اصول پرورش بصورت صنعتی نحوه برداشت محصول
درجه حرارت، تهویه، نور آشنایی با آماده کردن اطاق کشت جهت پرورش دوباره
نحوه طراحی سوله قارچ نحوه تخلیه بستر
آشنایی با تجهیزات پرورش ضد عفونی از طریق حرارت و شیمیایی
خصوصیات کمپوست آماده قارچ بسته بندی و فرآوری
فیلم و اسلاید بازدید از سالن ( اختیاری)
 

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

269
بازديد

کارگاه آموزشی پرورش گل های شاخه بریده

کارگاه آموزشی پرورش گل های شاخه بریده

زمان برگزاری: 28 الی 30 خرداد
مبلغ شهریه :
250000 تومان

شماره تماس واحد آموزش
02166967620*09392074625 الی 27
ایمیل واحد آموزش
  atinegaremehr@gmail.com

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید عنوان دوره را به سامانه300084150424 پیامک کنید.  

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

290
بازديد

کشت محصولات گلخانه ای

کارگاه آموزشی کشت محصولات گلخانه ای(صیفی جات و توت فرنگی)
 

زمان برگزاری: 4 الی 6 تیر93
مبلغ شهریه: 175000 تومان

 

موضوعات و محورهای بحث در این کارگاه آموزشی
 
طراحی سازه
آموزش تکنیک ها و روش های برتر برای محصول دهی زیاد با کیفیت بسیار
مطلوب
اصول مهم کاشت
گلخانه ها، فاکتورهای اساسی رشد
راهنمایی های کامل از آغاز کاشت و دوره جوانه زنی و نشا تا
زمان برداشت محصول
آشنایی با انواع گلخانه ها از جهت شکل و ساختمان، اسکلت ، اجزای گلخانه ها
تهیه خاک مناسب بستر پوششی
اصول تهویه در گلخانه ها، عملیات آبیاری
نحوه انتخاب نوع بذر کاشت برای کاشت
گلخانه، منابع گرما در گلخانه
بیماریها و کمبودها و راههای مقابله با آن ها
بهترین زمان برداشت و نحوه برداشت محصول
انتخاب مکان مناسب
طرح توجیهی
اندازه سطح کاشت بوته ها و فاصله آن ها
کارگاه عملی و بازدید
 

************************************************************

آدرس محل برگزاری: تهران-خ انقلاب-بعداز چهارراه ولیعصر-ابتدای پل کالج-پ753-واحد5
تلفن تماس:66967620 – 09392074625 الی 27
فکس:02142693710
ایمیل:  
 atinegaremehr@gmail.com
 
وبسایت نخصصی رضا هاشمی

321
بازديد

درختچه مینیاتوری بن سای

کارگاه آموزشی پرورش درختان به روش بنسای(درختچه مینیاتوری ژاپنی)

 

بنسای مجموعه ای از باغبانی و هنر است که به واسطه آن گیاه با یک تغییر شکل تحمیل شده به یک مجسمه زنده تبدیل می شود. هنرمند با استفاده از مفاد زیبایی، وهمی از طبیعت را در غالب شکل مینیاتوری پدید می آورد. بنسای یک آرایش غیرطبیعی نیست بلکه در قالب یک تغییر شکل ساده، طبیعت اصلی را ذهن آدمی تداعی میکند.

بن سای در اصل واژهای ژاپنی و به معنی کاشت گیاهان در گلدانهای کم عمق است . به این ترتیب که گیاه در گلدانهایی کم عمق با خاک کم و در شرایط محدود کننده از نظر رشد قرار میگیرد و با آرایش زیبا وتربیت صحیح به درختی مسن ولی کوچک تبدیل می شود. برای تحقق این هدف تمام قسمتهای گیاه اعم از ریشه ها، تنه، شاخه ها، میوه ها و گلها حایز اهمیت هستند. 

زمان :  4 الی 6 تیر 93
مکان : تهران - خ انقلاب
شهریه : 195000 تومان

اطلاعات تکمیلی در ادامه مطلب

وبسایت نخصصی رضا هاشمی

314
بازديد

کنترل بیولوژیک شته

کنترل بیولوژیک شته



شته­ها متعلق به خانواده آفیدیده (Aphididae) هستند و تعدادی از آن‌ها از مهم‌ترین آفات محصولات گلخانه‌ای محسوب می­شوند. مهم‌ترین دشمنان طبیعی شته­ها زنبورهای پارازیتوئید خانواده آفی دیئیده(Aphidiidae) هستند که در برخی از منابع بعنوان زیر خانواده­ها آفی­دئینه (Aphidiinae) از خانواده براکونیده (Braconidae) ذکر می­شود. در این خانواده­ها تعدادی از گونه­ها از جنس­های مختلف مانند زنبورهای جنس پروان(Proan) ، لایزی­فلبوس(Lysiphlebus) ، افدروس (Ephedrus) و تری‌اکسیس (Trioxys) وجود دارند که صرفاً پارازیتوئید گونه­های مختلف شته­ها هست



بطور کلی زنبورهای پارازیتوئید خانواده آفی­دیده به طول حدود 2 تا 3 میلی­متر و عموماً وبسایت نخصصی رضا هاشمی

268
بازديد

تسهیلات بانک کشاورزی

بانک کشاورزی با دراختیار داشتن کارشناسان متخصص ومجرب در بخش کشاورزی ، تسهیلات اعتباری براساس ضوابط ومقررات جاری بانک ( آئین نامه ها ، دستورالعمل ها و خط مشی های اعتباری سالیانه وبخشنامه ها ) برای موارد ذیل دراختیار متقاضیان قرارمی دهد .بخشی از خط مشی اعتباری سال ۸۶ درارتباط بافعالیتهای مرتبط بابخش (خدمات وبازرگانی ) وغیرمرتبط بابخش کشاورزی به شرح زیر است.

وبسایت نخصصی رضا هاشمی